Hur och varför jag inspirerades till att tillverka inredningsdetaljer från en svunnen tid…

Ett mycket intressant program!

K special.

Virkning och stickning har gått från traditionellt hantverk till att bli en av dagens hetaste konsttrender. I den här dokumentären möter vi några av de konstnärer som omdefinierar traditionen och tar garnet från vardagsrummet, ut i världen. Vi följer internationella konstnärer och stickare, ull-graffitikonstnärer, cirkusartister och designers som alla är med och bidrar till nya sätt att tolka den klassiska konstformen på. Det blir en färgstark och global resa som visar hur garn kan förena oss alla.

Kan ses till:sön 25 dec (1 månad)

http://www.svtplay.se/video/11212993/garn-en-folkrorelse/garn-en-folkrorelse?info=visa

Kommentarer till: "GARN – EN FOLKRÖRELSE" (14)

  1. Då ska jag genast se programmet! Tack för tipset!
    P.S. Du har lagt in det här två gånger.

    • Ibland tyckte jag att det var för pratigt, men f.ö. ok. Jag lade in det på två olika bloggar…

      • Aha, i läsaren kom de efter varandra. Jag tycker att många av dagens program är så hoppiga, som om man tror att folk inte orkar hålla fokus på att man berättar färdigt utan man måste hela tiden visa något nytt och sen komma tillbaka till det som man först började med. Ett oskick, tycker jag, det splittrar väldigt.

      • Ja, jag publicerade dem direkt efter varandra…Precis! Det tycker jag också! Det är mycket irriterande! Ibland har det varit något i Plus t.ex. som är intressant, men jag har slutat titta på det programmet nu…

  2. Skall komma ihåg och titta. Låter spännande

  3. Ett väldigt intressant program. Fascinerande hur man kan få till så stora och hållbara nät som den japanska kvinnan gjorde! Otroligt vackert och kreativt, mera sånt även hos oss.

  4. Hantverksarbete är verkligen fängslande, så fort man lyckats nästla sig ur garnet man jobbar med hittar man ett nytt projekt att trassla in sig i.=) Kanske för att det är varmt och mjukt i ett ganska kallt och hårt tidevarv?
    Är det inte fantastiskt trevligt med kulturprogram som K special. =)
    Med vänlig hälsning
    Anja

    • Hej Anja! Så trevligt att du tittar in! Jag älskar att hålla på med garn… Och det är trevligt med kulturprogram på svt – önskar bara att det fanns fler… Iréne

  5. Britt Svaneblom sa:

    Hej. Vilket garn använder du till dina virkade filtar i mormorsrutor.

Lämna en kommentar

Etikettmoln