Hur och varför jag inspirerades till att tillverka inredningsdetaljer från en svunnen tid…

NY MORMORSFILT 5

Filten blev klar i tid och har nu åkt iväg… Jag är mycket nöjd – första gången jag gjort en ljus mormorsfilt med så mycket olika färger.

MIN GULA NALLE 004

Kommentarer till: "NY MORMORSFILT 5" (19)

  1. Vad vacker den är. Härligt med färger.

  2. Vilket jobb. Och så balett det blev. Och jag jobbar på mina spetskanter men vet inte vad de ska bli till. 🙂

    • Har jag sett dina spetskanter? Jag har inte haft tid att kolla alla era inlägg i ‘Läsare’ på mycket länge…

      • Nej, du har inte sett de för jag har aldrig visat dem.

      • När började du med dem?

      • Flera år sen. Först var det bara som prov efter olika mönster jag hittade. Men sen hoppar jag på ett nytt spännande mönster jag hade sett bild på eller nåt sånt. Nu upptäckte jag också att garnen jag använde tidigare väl inte det bästa. Lite mjäkig och utan stuns. Nu har jag gått ner till en som är smalare och mer spänstig. En av de tänkte ha på lakans långsidor, men tar sin tid att komma ens till ena sidans längd.
        Men jag kanske kan smyga in några bilder på dem. Som önskebild. 🙂

      • Ja, gör det! Det vore kul att se dem – jag kan kanske ge dig tips… du kan använda dem som applikationer på kuddar, gardiner, väskor, hattar ? – jag gjorde ju en lampskärm med hängande spetsremsor…

      • Tack för tipset. Jag har just sytt ett överdrag till min stege, och där tänkte jag ha längst ner och så har jag lagt en av remsorna på på framsidan men har inte sytt fast den än. Den bara håller sig kvar där.

  3. Vackert ska det stå inte balett. 😂😃😂

  4. Helt ljuvlig blev den !

    vet att du kan avstå
    men jag kan ändå inte förstå 😯
    hur du kunde lämna den ifrån dej .
    sååå mycke själ
    och känsla just i den.

    🐘🐒

    • Tack du kära älva/fe! Jag förstår hur du tänker, men ju mer jag får in desto större är chansen att jag kan överta det gamla släkthuset, som jag bor i. Dessutom känner jag personen som köpte filten… Han köpte också den sista mörka filten och gav till sin mamma i julklapp – då är det bara fint!

      • Ah .. bra att du känner personen .
        Jag måste väl berätta att jag själv nu i ca ett års tid stickat sockor lärt mej olika mönster …handarbetat på ett sätt som jag aldrig trott att jag skulle gilla.
        Men haft svårt att ge bort några 😯fastän det nu samlats på hög .
        Alla blir olika och jag gillar dem.
        Att sticka känns rogivande ..ngn sa det fungerar liksom yoga på stress.
        För mej tror jag det har fungerat stödjande för min sorgeprocess
        Men åå så sorgligt om de är osäkert med släkthuset .Du som älskar det så mycket

      • Vad roligt att du stickar! Visst är det läkande på olika vis – allt kreativt är bra, färger, garner att ta i och sortera. Vem vet, kanske ger du bort dem någon dag, finns ingen anledning att stressa. Och du gläds åt att se dina verk – det är viktigt!

      • Äsch nu for den där kommentaren iväg utan att jag hann skriva färdigt ..ser den inte ens .lite trångt här i Tel blogg versionen

      • No problems… jag ser dig i alla fall i datorn… 😉

Kommentera

Etikettmoln

