Hur och varför jag inspirerades till att tillverka inredningsdetaljer från en svunnen tid…

Virkad matta av klippta plastkasseremsor…

virkad plastmatta 059

Kommentarer till: "TILL BADRUMMET…" (13)

  1. Vilken kul grej! Klipper du bara smala remsor av plastkassarna då eller? Jag är hopplöst dålig på hantverk och handarbete så för mig måste man förklara noga 🙂

    • Ja, jag klipper smala remsor… det här är kraftiga plastkassar från ett bokhandelsförlag, som jag arbetade på i Amsterdam… 🙂

      • Tack för svar. Det duger inte med vanliga konsumkassen då 🙂

      • De är av annan, ny plast som lättare förmultnar. Jag skulle inte lägga ner tid med dem, vet inte hur länge de håller… 🙂

  2. Farmor brukade tillverka sådana mattor och även dörrmattor med.

    • Ja, jag har gjort några mindre dörrmattor också… klippte din farmor också själv?

      • Oja…det gjorde hon. Det fanns ju ingen tv då så man hade mer tid till det. Hon klippte de rengjorda mjölkpåsarna i remsor.

      • Oj, mjölkpåsar… har jag aldrig sett. Hur såg de ut?

      • Hmm. Svårt att förklara, men de förpackades i en liters i kraftig plast. Absolut färsk mjölk, köpte man mjölken på morgonen så var de sur på eftermiddag. Fast det var ju också möjligt att göra yoghurt av den, det var bara hälla upp i glas och dagen efter hade man yoghurt till frukost.

      • Hade man sen en speciell hållare så att det gick lätt att hälla?

      • Nej det hade vi inte. Hushållningen var det ju på annat sätt förr än idag. För det mesta använde man allt. Man kunde köpa halvliters och 1 liters förpackning. Sen kunde den faktiskt sitta på sin egen tyngd också. 🙂

      • Man lärde sig snabbt hur man skulle hålla… här var det ju lös mjölk, sen flaskor och sen tetrapack…

      • Flaskor hade vi också. Jag minns inte vad som avgjorde vilket vi köpte. Minnet…du vet.

Kommentera

Etikettmoln

