Hur och varför jag inspirerades till att tillverka inredningsdetaljer från en svunnen tid…

För något år sedan blev jag inbjuden till ett Handarbets-LAN i Lund, vi var många olika sorters hantverkare. Jag skulle representera ‘gammaldags’ virkning. Vad skulle jag tillverka? En hel dag behövde en bra idé… Jag har virkat många filtar av mormorsrutor, men aldrig med ‘vita’ kanter. Så det fick det bli – då kunde jag använda upp en mängd restgarner. Jag bestämde mig också för att använda fler färger än vanligt, t.o.m. gult, som jag aldrig brukade använda tillsammans med mina ‘egna’ färgval.

Nu har jag virkat så många rutor som behövs för en hel filt. Jag brukar lägga ut dem utomhus  när det är vackert väder, de här rutorna kräver sin tid för att kombinera dem rätt… det ska bli roligt – när den dagen kommer…

LJUSA RUTOR 001

 

Kommentera

Etikettmoln

