Hur och varför jag inspirerades till att tillverka inredningsdetaljer från en svunnen tid…

Kanske har jag redan visat de här fotona – några fina fynd från en loppmarknad för ett tag sedan… (6 foton)

Den blårutiga duken passar till mitt blå kök…

DUKAR & ÖRNGOTT 001

Den stora vita duken är av fantastisk kvalitet…

DUKAR & ÖRNGOTT 002

Med fint monogram…

DUKAR & ÖRNGOTT 003

Den tredje duken…

DUKAR & ÖRNGOTT 004

Spetsen är knypplad…

DUKAR & ÖRNGOTT 005

Och så några fina örngott…

DUKAR & ÖRNGOTT 006

Kommentarer till: "NÅGRA NYA FYND…" (16)

  1. Roligt med linnefynd! Måste se till att få mangeln fixad. Julduken sitter fortfarande fast i den.

    • Oj då! Vår står ute i längan, har inte använt den på många år. Vi brukade mangla hos mamma…

      • Jag är uppvuxen med mangel och tycker att det är livskvalitet att sova i manglade lakan, så jag saknar mangel nu.

      • Det förstår jag. Jag stryker lakanen nu, fyrdubbla i regel, det funkar också, även om det inte håller lika länge.

      • Jag orkar inte det, blir helt slut av att stryka något litet.

      • Det vill jag inte att du ska bli…

      • Men jag får komma ihåg i fortsättningen att den stora duken inte får manglas, vill inte att den ska fastna igen. Jag har bar en så stor duk, en som används när vi är många, som till jul och födelsedagar.

      • Kanske låna en större mangel nånstans?

      • Den går bra att styrka, bara jag planera bättre så att krafterna räcker.

      • Du kan väl ta lite i taget… har du en
        strykbräda som man kan sänka ner, så att man kan sitta och stryka?

      • Nej, det har jag inte. Men jag stryker sällan, En duk går bra om jag inte har gjort annat innan.

  2. Känner att jag kanske ska också kolla runt lite.
    Jättefina är de allihopa.

    • Och det är bra att ha många, om det kommer många fläckar… ibland lägger jag genomskinlig plast över duken, om det ska komma många barn som kladdar…

  3. Jättefina gamla dukar! Har också några gamla fina dukar hemma, men blir tyvärr sällan de används. Men vilket hantverk som ligger bakom dem! 🙂

Kommentera

Etikettmoln

