Hur och varför jag inspirerades till att tillverka inredningsdetaljer från en svunnen tid…

I det här huset i Skåne, söder om Kristianstad, föddes min morfar i slutet av 1800-talet. (9 foton) Mormor och morfar ‘moderniserade’ det på 40-/50-talet och vi har då och då tagit bort  lite av dessa moderniseringar och gjort det hela mer gammaldags. Vi hittade några gamla kuddar i en skrubb och jag blev inspirerad till att tillverka mer efter gamla mönster och egen design. Nu säljer jag också och tillverkar även på beställning. Jag arbetar mycket med recycling/återbruk.

Om du är intresserad finner du all kontaktinformation under rubriken INFORMATION.

gamla foton 003

gamla foton 011

gamla foton 016

gamla foton 010

gamla foton 001

gamla foton 026

gamla foton 012

gamla foton 005

Och det här är jag… med Lady, handväska och nyplockade blommor…

gamla foton 005

Kommentarer till: "MIN INSPIRATION…" (6)

  1. Underbara foton.
    Kulturarvet är något man skall värna om.
    Speciellt ens eget arv.
    Önskar dig en fin helg.

    • Jag önskar dig detsamma! Jag har ingen scanner, har fotograferat av fotona med min lilla skitkamera… jag gör det regelbundet, här finns många foton…

      • Skitkamera eller ej.
        Det är inte det som är grejen.
        Gamla bilder har ett egenvärde som inte går att mäta.
        Det är inte alla som har en dokumenterad barndom.
        Jag har mängder med foton från min barndom, men de dyker nog inte upp här. fråga mig inte varför … det bara är så.

      • Visst, jag är glad att det funkar så bra ändå… mormor hade också kameror, lådkameror, och tyckte om att fotografera…

  2. Så härligt nostalgiska foton. Man ställde upp folk på det där sättet tidigare, att posera med cykel, bil, med arbetet o.s.v. Det där fotot med vattenhinkarna taget i farten är nog inte så vanligt. Idag tar man ju ofta foton av folk medan de arbetar.

    Den där typen av brunn fanns hos farmor, men även en typ med vev och kedja med krok där man hakade hinken. Hos mormor var det källvatten som gällde.

    • Inte sant… jag blir också glad och nostalgisk… när jag var liten fanns här fortfarande ko och höns. Morfars bror Olof gifte sig aldrig, så han stannade kvar hemma (med eget kök) och hjälpte sin mor med gården och fisket… faffa, som mamma kallade honom, hade dött…

Kommentera

Etikettmoln

