Hur och varför jag inspirerades till att tillverka inredningsdetaljer från en svunnen tid…

När jag gick i femte klass hade vi en mycket sträng slöjdfröken. På höstterminen skulle vi sy köksförkläden och hucklen för hand, inga sömmar fick synas… Jag var redan då mycket ordentlig och noggrann, om något stygn syntes så rev jag upp till dess att allt var sytt och klart.

Jag hann inte med så mycket den här terminen, och när betygen delades ut så fick jag bara B med motiveringen att jag inte tillverkat tillräckligt mycket. Fröken nämnde inte med ett ord hur fint det hade blivit, inte en enda synlig söm…

Jag blev ledsen och min mamma och moster blev arga… Efter jul satte vi igång med ‘massproduktion’ –  jag broderade dukar, de fållade och gjorde fina hörn. Jag sydde en turkosblå rundskuren kjol, en underkjol i bomull med mycket spets och lite annat som jag inte kommer ihåg.

Fröken höjde betyget den våren…

När jag hittade mönstret till den här bonaden i en mycket gammal mönsterbok köpte jag linne och lingarn och började omedelbart brodera. Det var så roligt! Jag tänkte många gånger på min gamla slöjdfröken…

När bonaden var klar gav jag den till min mamma, som målat köket blått i vårt gamla släkthus…

hungern är bästa kryddan

Kommentarer till: "HUNGERN ÄR DEN BÄSTA KRYDDAN…" (9)

  1. Den blev verkligen fint. Och passar sin plats med allt blått runt om.
    Och fröken…ja de jobbade efter givna mallar precis med betygsättnigen.
    Jag frågade en gång om alla i klassen kan få bästa betyg.
    Nej – blev svaret.
    De hade givna mallar hur många som ska få VG, G, och så vidare. DET suger ju.

  2. Alla dessa syfröknar och slöjdlärarinnor som vi släpar på! Den oförstående noggrannhetens försvarare. Tack och lov, att en del trots allt lyckades behålla sitt intresse för stygnet och sömnaden vid liv! Och vackert blev det, ditt blåa broderi!

    • Ja, hemskt… och inte bara inom slöjd…
      Tänk så många som fått höra i skolan att de inte kan sjunga…
      Jag har inte hunnit ägna mig åt ‘vilt broderi’, men jag har broderat texter och ‘konstverk’ på textilväskor som jag säljer.
      Och lite tokbroderi på ett draperi… det ska så småningom fyllas med lite släkthistoria, collage med foton och minnessaker – och broderier…

  3. Hämnden är ljuv? inte sant? Jag kände mycket i den här historien eftersom jag inte (heller) var speciellt populär bland lärarna i skolan. Trevligt att höra från dig, det var länge sedan. ..// Dan

    • Hej Dan!
      Ofta när jag har kunder här, så berättar jag om det. Och nästan alla känner igen sig! Även när det gäller musiklärare, många har fått höra att ‘du kan inte sjunga’!
      Trevligt att höra av dig också!
      Iréne

  4. Tack för dina besök, till min blogg.
    Uppskattas. 🙂

Kommentera

Etikettmoln

