Hur och varför jag inspirerades till att tillverka inredningsdetaljer från en svunnen tid…

Jag har kvar min slöjdkudde från kindergarten.  Kommer ihåg känslan av att brodera i våffeltyget…

Min kudde har två tulpaner…

min slöjdkudde (2)

Den här kudden har bara en tulpan – jag hittade kudden på en loppmarknad…

annans slöjdkudde 003

Så hur många mer eller mindre identiska kuddar har broderats tro?

Har du kvar din kudde?

 

Kommentarer till: "MIN SLÖJDKUDDE…" (6)

  1. nej men jag har kvar andra saker jag gjorde och de börjar kännas alltmer som det värdefullaste jag har 😉

    • Vad är det för saker? Har du foton?

      Jag brukar berätta för mina kunder att jag fick B i slöjdbetyg som barn. Jag var/är mycket noga, vill lämna ifrån mig ett arbete som jag kan vara ‘stolt’ över.
      Så jag satt i slöjdsalen och sydde (som alla) ett skolköksförkläde för hand, sömmarna fick inte synas. Det betydde att jag då & då rev upp, även om det bara var jag som såg felen… Den terminen fick jag alltså B, eftersom jag inte hade producerat tillräckligt…

      • oij ..usch så otäckt att bli så bedömd då du gjorde ditt alllra allra bästa .Du gör ju också nu detaljrika arbeten som kräver exakthet och precision!
        Jag kikade just på två av dem i dag en sypåse broderad med katt stickor och garn,en nåldyna i form av ett katthuvud i vaxduk!!,Jag sydde också sånt vitt köksförkläde med nån sorts brodyr på bröstlappen .Bra ide´att fota dem ! Det ska jag göra nu ..eller nej i morgon med bättre ljus .
        Vem vet när jag kanske tappar bort dem eller glömmer var jag satt undan dem på ”nåt säkert ställe ” 😉

      • Ja, det är fruktansvärt att lärare/skola bedömer elever på det här sättet. Mina kunder har ofta liknande berättelser. Något jag också ofta tar upp är det här med musik och sång. Många har aldrig mer sjungit en ton sedan någon lärare sagt att de inte kunde sjunga…
        Jag ser fram emot att se fotona av dina slöjdalster! Använder du den fina nåldynan?

      • ja ,det sker nog ännu ,även om det nu inte sker på samma grova sätt .. och i sång katastrof
        Oj Jag blev helt uppslukad av trädgården har inte fotat ännu ..förresten nu skulle det bli sångträff i kväll ,försöker ställa in mej på det ..känns som att vända en atlantångare då jag haft så lång paus ,och just lyckats få ngt begrepp om vad som behöver göras i trädgården..ställt in mej på att gräva och så
        Nej jag använder inte katt dynan men har den hänger framme,den skulle ju bli alldeles sönderstucken ,då den är i vaxduk (hur det nu kunde komma sej ? De är samtidigt sydd så att man kan förvara saker inuti ,kanske för liten sax och nån trådrulle.så som en liten miniväska

      • dessutom (måste jag ju säja) att de troligen inte är så fina för någon annan än mej ,men du förstår säkert 😉
        eftersom du delat dina ,ska jag bjuda på mina
        Jag sätter in fotona under sagolek skickar en länk till dej ..då jag fått hyfsat bra foton

Kommentera

Etikettmoln

