Hur och varför jag inspirerades till att tillverka inredningsdetaljer från en svunnen tid…

Förra året firade Hemslöjden 100 år, något ni säkert lade märke till. Det firades på många ställen, ute & inne, och i Malmö hyllades Hemslöjden på Malmöfestivalen med ett eget tält. Jag blev inbjuden som ‘virkexpert’ och tillbringade två dagar i Hemslöjdstältet för att ge virkinstruktioner. Det blev två fantastiska dagar! Det var underbart väder, många människor kom och det blev mycket uppskattat.

Jag visar några foton som jag kunde ta innan tillrusningen blev för stor…

.

MALMÖFESTIVALEN-2012-009

.

Det var roligt att förbereda… ett par 100 m bort spelade några killar på djembes…

.

MALMÖFESTIVALEN-2012-007

.

De första besökarna… jag hade blivit ombedd att ta med lite ur min virkproduktion…

.

MALMÖFESTIVALEN-2012-002

.

Det var många som aldrig hade virkat förut, men de gav inte upp…

.

MALMÖFESTIVALEN-2012-038

.

Det var hett ute, tälttaket gav lite skön skugga & svalka…

.

MALMÖFESTIVALEN-2012-021

.

Staden var dekorerad med slöjdkonst överallt…

.

MALMÖFESTIVALEN-2012-032

.

Väntar på tåget hem…

.

MALMÖFESTIVALEN-2012-043

.

Kommentarer till: "HEMSLÖJDEN 100 ÅR…" (4)

  1. Skönt det såg ut.
    Virka är kul och är lätt.
    Jag har virkade insynsskydd. Virkade den själv.
    Tycker sånt är en härlig avkoppling när man tittar på tv.

    • Det var mycket trevligt! Alla de sorters människor kom, även ‘gamla’ slöjdlärarinnor… jag fick mycket beröm av dem och det var uppmuntrande. Jag hade inte så bra slöjdlärarinnor när jag gick i skolan…
      Hur ser dina insynsskydd ut?

      • Var det du som höll i arrangemanget?

        Jag är lite torsk på rosor. Så det är rosor på tvären. Men jag känner att jag borde virka en ny variant, då öglorna har gått upp på upphängningen. (många tvättar) Filévirkning tro jag den heter.

      • Nej… det var Malmö stad och Hemslöjden Skåne. De firade 100-årsjubileum i hela landet.
        Jag tvättar alltid sånt för hand och rullar in i handdukar… Jag är petig med sånt…
        Jag har virkat lite filet, det är kul. Finns t.ex. i överkasten från inlägget ‘Södra rummet’.
        Nu är jag inne i en stickperiod… stickar torgvantar för att sälja på torget…

Kommentera

Etikettmoln

